Ervaring: 1.593 full electric van Borne naar Barcelona

OP REIS MET EEN ELEKTRISCHE AUTO
Op vakantie gaan met een elektrische auto is steeds populairder geworden, mede dankzij de steeds groter wordende actieradius van elektrische voertuigen. Echter, het opladen van je elektrische auto tijdens een lange reis kan een uitdaging zijn. In Nederland is alles goed geregeld als het aankomt op de mogelijkheden om je auto op te laden. Maar hoe zit dit eigenlijk in onze buurlanden? En hoe kan je je hierop voorbereiden? Wij hebben onlangs een reis gemaakt naar Spanje met onze elektrische auto en willen graag onze ervaringen met jullie delen.

De voorbereiding
Als je van plan bent om te reizen met een elektrische auto, is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Reizen met een elektrische auto kan namelijk nog steeds uitdagingen met zich
meebrengen. Het is daarom belangrijk om van tevoren over een aantal zaken na te denken, zoals:

De auto:
Het is belangrijk om te weten wat de capaciteit van je auto is. De capaciteit van een elektrische auto verwijst naar de hoeveelheid energie die de batterij van de auto kan opslaan en leveren. Dit wordt uitgedrukt in kilowattuur (kWh). Een hogere capaciteit betekent dat de batterij meer energie kan opslaan en de auto dus verder kan rijden op één lading. De actieradius van een elektrische auto is dus direct gerelateerd aan de capaciteit van de batterij. Over het algemeen geldt dat hoe groter de batterijcapaciteit, hoe hoger de actieradius van de auto zal zijn. Het is belangrijk om rekening te houden met de batterijcapaciteit bij het plannen van lange ritten, omdat de beschikbare laadinfrastructuur en de laadtijd ook afhankelijk zijn van de batterijcapaciteit van de auto.

Daarnaast is het ook goed om op de hoogte te zijn van de laadsnelheid van het accusysteem van je auto. Met hoeveel kilowatt (kW) kan je auto DC geladen worden? Zo kan onze auto bijvoorbeeld met 270 kW DC snelladen, wat betekent dat de accu van 93 kWh in het meest gunstige geval in zo’n 20 minuten volledig opgeladen kan worden bij een 300 kW DC snellader. Gedurende onze reis hebben we echter slechts twee keer kunnen laden op maximaal 250kW. In de meeste gevallen hebben wij met 100kW kunnen laden. Hoe kleiner laadsnelheid dus is, hoe langer je aan de laadpaal staat. Zo kan een Kia e-niro bijvoorbeeld maar 72kW DC snelladen. We hebben het bij snelladen over DC laden. Bij DC laden zit de omvormer in het laadstation waar altijd een vaste laadkabel aan zit met een CCS stekker.

De oplaadmogelijkheden:
Er bestaan diverse routeplanners die rekening houden met de beschikbare laadpunten onderweg, dus het is verstandig om deze te gebruiken bij het plannen van je reis. Het is ook belangrijk om te kijken naar de mogelijkheden om op te laden op je eindbestemming. Wij ontdekten namelijk dat er weinig hotels zijn in Spanje met oplaadfaciliteiten. Bovendien kan het voorkomen dat je laadpas niet werkt in het buitenland. Daarom is het verstandig om een creditcard die geschikt voor contactloos betalen mee te nemen op reis. In de meeste gevallen kan je hiermee alsnog je auto opladen, zelfs als je laadpas wordt geweigerd. In enkele gevallen hanteren laadpaalaanbieders een eigen betaalsysteem, waarbij je mogelijk een app moet downloaden om te kunnen laden of gebruik te kunnen maken van contactloze betalingen met je creditcard.

Onze ervaring
Ondanks de goede voorbereiding en het enthousiasme voor de reis liepen we toch tegen een paar obstakels aan.

De zichtbaarheid:
Een ander belangrijk punt is de zichtbaarheid van de laadstations. In sommige landen, zoals Duitsland, zijn de laadstations goed aangegeven op de borden aan de snelweg. Echter, buiten de snelweg zijn er vaak minder mogelijkheden om op te laden. Wanneer er dus wegwerkzaamheden zijn waardoor je gedwongen wordt de snelweg te verlaten is het dus verstandig tijdig te stoppen en de auto op te laden. In Luxemburg zijn de laadstations via de app gevonden, maar niet altijd even goed aangegeven op de borden langs de weg. In Frankrijk zijn de laadstations niet aangegeven aan de snelweg, maar via een klein bordje bij de benzinestations zelf (zoals op onderstaande foto te zien is). In Spanje zijn de laadstations niet altijd langs de snelweg zichtbaar, maar via de app en navigatie wel makkelijk te vinden. Wij hebben altijd geprobeerd met minimaal 100 km range de accu weer bij te laden zodat we eventueel door kunnen rijden naar een volgend oplaadpunt.

Bereikbaarheid:
Als er een laadstation aangegeven wordt via een app of een verkeersbord wil dat nog niet altijd zeggen dat jij hier ook daadwerkelijk kan opladen. Bij onze eerste stop in Duitsland waren alle vier de laadplaatsen bezet. Je kan dan een gok nemen om verder te rijden naar een volgende laadplaats of je moet lang wachten tot er een plekje vrijkomt. In Frankrijk was het vinden van een geschikte oplaadplaats soms wel een uitdaging. Hoewel laadpalen wel op de kaart staan, zijn ze niet altijd in gebruik of nog in aanbouw. Het kan ook voorkomen dat laadpalen niet op de kaart staan, maar wel aanwezig zijn. Het is daarom verstandig om bij het benzinestation zelf te controleren en te kijken of de laadpaal beschikbaar is. Ook kwamen wij hier defecte laadpalen tegen waarbij de hulplijnen niet beschikbaar waren. In Barcelona zijn we zelfs DC snelladers tegengekomen langs de straat. Verder zijn er in Spanje veel laadpleinen aangelegd die specifiek bedoeld zijn om auto’s op te laden. Op deze plekken zijn er wel veel laadpunten beschikbaar, maar zijn er verder geen faciliteiten aanwezig. Het is dus niet mogelijk om even een kop koffie te halen of gebruik te maken van het toilet terwijl je auto aan het opladen is.

Kwaliteit en kosten van het laden:
De kwaliteit van het laden waren overal wel goed en doet niet veel van elkaar onder. We raden wel aan om te kiezen voor een snellader en de accu tot 80% op te laden. Dit komt omdat het laden na 80% aan een snellader veel langzamer gaat. Dit is gedaan om de levensduur van de accu te verlengen. De kosten van het opladen van een elektrische auto verschillen per land. Hieronder vind je een overzicht van de prijzen die wij hebben betaald per kilowattuur:

  • In Nederland betaalden we gemiddeld €0.70 per kilowattuur.
  • In Duitsland lagen de prijzen tussen de €0.40 en €0.60 per kilowattuur.
  • In Luxemburg betaalden we gemiddeld €0.75 per kilowattuur.
  • In Frankrijk waren de prijzen gemiddeld €0.51 per kilowattuur.
  • In Spanje lagen de prijzen tussen de €0.25 en €0.30 per kilowattuur, en soms was opladen zelfs gratis bij langzaam laden vanwege de promotie van elektrisch rijden door de overheid.

Al met al kan het reizen met een elektrische auto een avontuurlijke en duurzame ervaring zijn, die de moeite waard is om te ondernemen. Met de juiste voorbereiding en kennis van de mogelijkheden en uitdagingen in het buitenland kan jij optimaal genieten van je reis. En wie weet, misschien is het verkennen van nieuwe laadstations en het ervaren van verschillende culturen tijdens het opladen van je auto wel juist het hoogtepunt van je reis.